Turn up the volume for the
best experience
در کارشناسی گلیم یا راه‌های تشخیص مرغوبیت گلیم، فرش ایران مهر نکاتی که را که باید هنگام خرید گلیم مورد توجه قرار دهید را در این مقاله توضیح می دهد با ما همراه باشید تا یک گلیم خوب و مرغوب را خریداری کنید.

چگونه یک گلیم مرغوب را تشخیص دهیم؟

 در کارشناسی گلیم یا راه‌های تشخیص مرغوبیت گلیم، فرش ایران مهر نکاتی که را که باید هنگام خرید گلیم مورد توجه قرار دهید را در این مقاله توضیح می دهد با ما همراه باشید تا یک گلیم خوب و مرغوب را خریداری کنید. 

1- از آن جا که در یک گلیم خوب، مهمترین مسأله ثبات رنگ آن است، لذا در هنگام خرید گلیم، اطمینان از ثابت بودن رنگ خامه‌های مصرفی ضرورت دارد. لازم به توضیح است گلیم‌هایی که خامه‌ی آن به طرز صحیح رنگرزی نشده و دوباره شسته نشده باشد به آسانی رنگ خود را از دست می دهد. برای حصول اطمینان از این که خامه‌های گلیم به طور صحیح رنگرزی شده و دارای ثبات لازم است، کافی است پارچه‌ی سفید نمناکی را محکم روی قسمت‌های رنگی آن بکشیم چنانچه رنگ را منتقل نکند، این امر مؤید دقت در رنگرزی خامه و ثبات رنگ آن است

 

2- گلیم مرغوب و با کیفیت آنهایی هستند که پودهای بیشتری داشته و بافت متراکم تری داشته باشند. برای امتحان کردن این خاصیت با دو دست دو طرف گلیم را بکشید اگر کار پرپود و متراکم باشد، در اثر کشیدن مقاومت خواهد کرد و باز نمی شود یا آنکه کش نمی آید اما اگر کم پود و کم تراکم باشد، کش آمده و بین تار و پود آن فاصله می افتد.

 

3- راه دیگر بررسی کیفیت این کار هنری این است که اگر نخ های پنبه بافته شده در آن مشخص بودند یعنی خوب بافته نشده است. چون عموما برای بافت گلیم از نخ و پنبه سفید استفاده می کنند و این نخ به عنوان تار در کار بکار می رود حالا اگر بافت خوب نبوده و پودها فشرده بافته نشوند، تارهای نخ پنبه به صورت سفید سفید روی محصول دیده می شوند، که این نشان دهنده کیفیت پایین آن است.

4- وزن گلیم مرغوب یکی دیگر از نشانه های کیفیتی آن محسوب می شود. (اصول نگهداری گلیم چیست؟) اگر کار سبک باشد، نشان می دهد بافت آن ظریف و فشرده انجام شده، در مقابل اگر سنگین به نظر برسد یعنی محصول کیفیت مطلوبی ندارد.

 

5- گلیم مرغوب که نقش دار بافته می شوند اگر دارای شیار عمودی یا سوراخ باشند البته سوراخ ها اگر در محل رنگ ها قرار بگیرد، نشان می دهد گلیم چندان مرغوب نیست. برعکس اگر در محل تغییر رنگ ها هیچ شیار و سوراخی بوجود نیامده باشد و اصطلاحا خامه ها خوب زنجیر شده باشند یعنی کار مرغوب و با کیفیت است.

 

6- یک گلیم مرغوب بافته شده و با کیفیت وقتی قسمت بالایی آن را روی قسمت پایینی می اندازیم کاملا دو طرف روی هم قرینه و منطبق هستند و چیزی اضافه نمی آید اگر در اثر این کار اضافه هایی دیده شد، یعنی کار سره دارد و نشان می دهد با دقت بافته نشده است.

نحوه بافت گلیم مرغوب

7- در آخر اینکه یک محصول خوب از نحوه بافت و نقش و نگارهای آن هم قابل تشخیص است یعنی نقش و نگارها کاملا منظم و مطابق با نقشه یا طرح ذهنی بافنده هستند.

 

بیشتر بخوانید:

   گلیم چیست؟

   با انواع مختلف گلیم آشنا شوید


کلمات کلیدی


دیدگاه شما

 


GET IN TOUCH WITH US

بـا مـا در تمــاس باشیـد...





ID: @IranMehrCarpet
شبکه های اجتماعی | Social Network


کاشان، شهرک صنعتی صباحی بیدگلی،بلوار یک،فرعی پنجم
آدرس | Add.


031-54759080
تلفن | Phone

© 2018. All Rights Reserved. Design and Developed by ariaads.ir