Turn up the volume for the
best experience
آموزش جارو کردن فرش ها به صورت صحیح
ایران مهر کارپت در این مقاله قصد دارد به ارائه اطلاعاتی در مورد جارو زدن صحیح فرش و افزایش طول عمر فرش بپردازد. جارو زدن فرش کاری همیشگی در همه منازل است ، هرچند این امر آسان به نظر می رسد ولی با وجود آسانی باید با دقت انجام شود چرا که جارو زدن صحیح فرش با افزایش طول عمر فرش ارتباط مستقیمی دارند.

با روش های جارو زدن صحیح فرش آشنا شوید

ایران مهر کارپت در این مقاله قصد دارد به ارائه اطلاعاتی در مورد جارو زدن صحیح فرش و افزایش طول عمر فرش بپردازد. جارو زدن فرش کاری همیشگی در همه منازل است ، هرچند این امر آسان به نظر می رسد ولی با وجود آسانی باید با دقت انجام شود چرا که جارو زدن صحیح فرش با افزایش طول عمر فرش ارتباط مستقیمی دارند.

ضرورت محافظت از فرش ها
یکی از مهمترین لوازمی که در همه منازل وجود دارند فرش ها هستند. فرش ها علاوه بر این که به منظور راحتی مورد استفاده قرار می گیرند از نظر زیبایی نیز در منزل اهمیت دارد. امروزه فرش ها در انواع مختلفی تولید می شوند که مهمترین آن ها فرش های دستباف و ماشینی هستند. فرش های مختلف قیمت های متفاوتی دارند که با توجه به ارزش آنها یکسان نیست. به هر طریق فرش یک کالای ارزشمندی است که نیازمند محافظت است اگر از فرش حفاظت نشود عمر آن کاهش پیدا می کند و هزینه های زیادی را به خانواده ها تحمیل می کند. در این مقاله علاوه بر رابطه جارو زدن صحیح فرش و افزایش طول عمر فرش به چند مورد از دیگر روش های افزایش طول عمر فرش نیز اشاره خواهیم کرد.

جارو زدن صحیح فرش و افزایش طول عمر فرش
از مهمترین روش هایی که به منظور حفاظت از فرش باید انجام بپذیرد جارو زدن صحیح فرش است. جارو زدن صحیح فرش و افزایش طول عمر فرش رابطه مستقیمی با هم دارند. اگر جارو زدن به صورت صحیح و اصولی انجام پذیرد نتیجه آن چیزی جز افزایش طول عمر فرش نخواهد بود. جارو زدن صحیح فرش و افزایش طول عمر فرش نیازمند علم تخصصی نیست و یا یک روش پیچیده محسوب نمی شود کافی است که روش جارو زدن به درستی انجام پذیرد و بعد از آن مشاهده خواهید کرد که جارو زدن صحیح فرش کار بسیار آسان و جذابی است. در ادامه به نکات مهم در مورد جارو زدن صحیح فرش و به دنبال آن افزایش طول عمر فرش اشاره خواهیم کرد.

جهت جارو زدن
مهمترین نکته ای که در مورد جارو زدن صحیح فرش وجود دارد این است که باید به جهت جارو زدن دقت کافی شود. به همین منظور جارو زدن صحیح فرش در جهت خواب پرزهای فرش می باشد. اگر جارو زدن در جهت خواب پرزها نباشد به پرزهای فرش فشار وارد می آید که به مرور زمان موجب می شود که عمر فرش کاهش پیدا کند و شاهد تجمع پرزهای زیادی بر روی فرش خواهیم بود.

روش پیدا کردن جهت خواب فرش
پیدا کردن جهت خواب فرش برای جارو زدن صحیح فرش کار بسیار آسانی است و برای همین منظور کافی است که دست خود را به آرامی بر روی فرش مورد نظر بکشید ، جهتی که در آن دست شما به آسانی و بدون مانعی حرکت کند جهت خواب فرش است ؛ اما اگر زمانی که دست خود را بر روی فرش می کشید پرزهای زیر دستتان حالت خشنی داشت و احساس کردید که پرزها با حرکت دست بلند می شود این جهت خواب فرش نمی باشد.

جارو زدن صحیح فرش در همان ابتدای خرید
یکی از نکاتی که در مورد جارو زدن صحیح فرش و افزایش طول عمر فرش باید به آن توجه شود این است که زمانی که یک فرش نو را از بازار خریداری می کنید به احتمال زیاد پرزهای فراوانی بر روی آن وجود دارد برای این که عمر فرش شما افزایش پیدا کند لازم است که در همان ابتدا فرش را جارو کنید و پرزهای روی آن را جمع کنید.

از چه نوع جاروهایی برای جارو زدن صحیح فرش استفاده کنیم؟
جاروهایی وجود دارند که به منظور جارو زدن صحیح فرش ها برای هر کدام از انواع فرش مناسب هستند. بعنوان مثال برای فرش های کم پرز ، می توانید از جاروهایی استفاده کنید که برس های دواری دارند چرا که با بر هم زدن پرزها موجب می شود که ذرات گرد و غبار به راحتی از داخل فرش جمع آوری شود. یا برخی فرش ها هستند که پرز آنها زیاد است و ساختار متراکمی دارند ( فرش های پشمی از این نوع هستند ) برای این فرش ها از جاروهای برسی استفاد نکنید ، توصیه می شود که از جاروهایی که مکنده هستند برای این کار استفاده شود.

تغییر موضع هنگام جارو کردن فرش
یکی از مهمترین نکاتی که در مورد جارو زدن صحیح فرش باید به آن توجه شود این است که باید زمانی که جارو زده می شود به طور مرتب مسیر جارو زدن عوض شود یعنی از جهت های گوناگون جارو زدن انجام پذیرد. این گونه جارو زدن سبب می شود که پرز و بافت فرش حالت خود را حفظ کند و به دلیل یکنواخت نبودن جارو زدن از پرز شدن زیادی جلوگیری خواهد کرد و عمر فرش افزایش پیدا می کند.

جارو زدن صحیح فرش عاملی برای کاهش باکتری ها
همچنان که جارو زدن صحیح فرش موجب می شود که فرش های شما همیشه تمیز و چشم نواز باشند موجب خواهد شد که باکتری ها و حشرات ریزی که در پرزهای فرش وجود دارند نیز کمتر شود. این امر موجب حفظ سلامتی فرش و شما خواهد شد و از تجمع میکروب ها در داخل فرش جلوگیری خواهد کرد. توجه داشته باشید که فعالیت بیش از حد باکتری ها و حشرات ریز ، خود می تواند عاملی بر تخریب فرش ها باشد.

تعداد دفعات جارو زدن در هفته چه مقدار است؟
یکی از سوالاتی که در مورد جارو زدن صحیح فرش همیشه مطرح است این است که تعداد دفعات جارو زدن فرش در هفته چند بار است؟ به طور کلی می توان به این سوال این گونه پاسخ داد که تعداد روزهای لازم برای جارو کردن فرش در طول هفته وابسته به میزان رفت و آمد در منزل شما و کارهایی است که در آنجا انجام می پذیرد. برای مثال در خانه هایی که حیوانات خانگی وجود دارد تعداد جارو زدن بالا خواهد بود اما در محل هایی که رفت آمد کم است حالت حداقلی که می توان گفت که برای جارو زدن خانه لازم است یک روز در هفته می باشد.

سایر روش های افزایش طول عمر فرش
سعی کنید تا آنجایی که می توانید فرش های خود را در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید. زمانی که نور خورشید مدت زمانی به فرش های شما می تابد موجب می شود که رنگ فرش ها حالت پریدگی پیدا کند. همچنین موجب پوسیدگی فرش خواهد شد. به همین منظور می توانید از پرده های ضخیم و مناسب با نور موجود برای پنجره ها استفاده کنید.

وسایل حرارتی و آتش زا مانند بخاری و شوفاژ به فرش ها آسیب میزنند ، فرش را در نزدیکی آن ها قرار ندهید.

زمانی که می خواهید فرشی را جا به جا کنید به هیچ وجه آن را تا نکنید چرا که موجب آسیب دیدن فرش و کاهش عمر آن می شود. برای جابجایی از روش رول کردن استفاده کنید. رول کردن آسیبی به فرش شما وارد نخواهد کرد البته در مورد فرش دستباف می توانید از تا کردن نیز استفاده کنید ولی فرش های ماشینی را فقط با رول کردن جابه جا کنید.

فرش ها بعد از مدتی به سبب بودن در یک جهت ساییده می شوند در برخی اوقات جهت آن را تعویض کنید.

توصیه می شود که همیشه گرد و غبار موجود بر روی فرش را پاک کنید. از مهمترین عواملی که باعث کاهش عمر فرش ها می شود نشستن طولانی گرد و غبار بر روی آنها است.

شستشوی صحیح فرش نیز از عوامل بسیار مهمی است که موجب افزایش طول عمر فرش ها می شود. در هنگام شستشوی فرش ها لازم است که از پودر لباسشویی دستی استفاده شود و فرآیند شست و شو آنقدر ادامه پیدا کند که هیچ پودری روی فرش نماند.

سعی کنید حدالامکان وسایل سنگین در منزل را بر روی فرش ها قرار ندهید. در صورتی که از روی ضرورت مجبور به گذاشتن وسایل سنگین از جمله مبلمان ، کمد ، میز و یا لوازم سنگین دیگر بر روی فرش هستید هر از چندگاهی جای آنها را تعویض کنید تا آسیب جدی به فرش شما وارد نشود. علاوه بر آن می توانید در زیر وسایل سنگین زیر پایه ای قرار دهید تا فشار مستقیم بر فرش ها وارد نشود و از آسیب فرش جلوگیری شود.

سر خوردن مداوم فرش ها نیز آن را از حالت اولیه خارج می کند. بهتر است برای گرفتن جلوی حرکت فرش ها از چسب یا ترمز فرش استفاده کنید.

ریختن برخی از لکه ها نیز موجب می شود که طول عمر فرش ها کاهش پیدا کند. به همین دلیل لازم است که بلافاصله پس از ریختن لکه ها چه رنگی باشد و چه روغنی کمی ماست را روی محل کثیف شده بریزید و سپس با کاردک و یا قاشق آن را بردارید و مشاهده خواهید کرد که به همراه ماست لکه نیز از بین خواهد رفت.


کلمات کلیدی


تاریخ ثبت : 1398/02/15

دیدگاه شما

 


GET IN TOUCH WITH US

بـا مـا در تمــاس باشیـد...





ID: @IranMehrCarpet
شبکه های اجتماعی | Social Network


کاشان، شهرک صنعتی صباحی بیدگلی،بلوار یک،فرعی پنجم
آدرس | Add.


031-54759080
تلفن | Phone

© 2018. All Rights Reserved. Design and Developed by ariaads.ir