Turn up the volume for the
best experience
گلیم چیست؟
گلیم را می توان فرش یا قالی هایی با بافتی صاف و بدون کرک درنظر گرفت که در سرتاسر جهان با نامهای گوناگون مورد استفاده مردم قرار گرفته است.

گلیم چیست؟

گلیم را می توان فرش یا قالی هایی با بافتی صاف و بدون کرک درنظر گرفت که در سرتاسر جهان با نام های گوناگون مورد استفاده مردم قرار گرفته است. گلیم با نقوشی بر گرفته از فرهنگ هر منطقه و ذهن خلاق بافنده آن از الیافی حیوانی و یا نباتی بر روی دارهایی عمودی و افقی بافته می شود و همین نقش و طرح و الیاف بکار رفته در بافت آن است که روش تولید و بافت را تعیین می کند. گلیم بعنوان یکی از قدیمی ترین زیرانداز های بشر بافتی ساده داشته به این شکل که آن را از گذر تار پود بصورت یکی در میان از زیر و روی یکدیگر تهیه می کردند.

از آنجا که نوع زیرانداز با الیاف حیوانی یا نباتی بافته می شود و بدلیل فساد پذیر بودن این الیاف نمونه زیادی از دوران باستان وجود ندارد اما با توجه به شباهت بافت پارچه های اولیه به بافت فعلی گلیم می توان گفت که در گذشته با استفاده از الیافی ضخیم تر این نوع از زیر انداز بافته می شده.

منشا این زیرانداز در ایران استان زنجان است و به همین سبب امروزه بافت گلیم از زیباترین صنایع دستی این استان بشمار می رود. هنر گلیم بافی که از پیشینه ای طولانی برخوردار است طی گذر زمان دست به دست به ما رسیده و در طی این دوران با زحمت و تلاش فراوان مردمان هنرمند و خوش ذوق زنجانی در فرهنگ ایرانی گسترش و این اثر ماندگار را به تمدن این سرزمین تقدیم کرده اند.


کلمات کلیدی


تاریخ ثبت : 1398/02/07

دیدگاه شما

 


GET IN TOUCH WITH US

بـا مـا در تمــاس باشیـد...





ID: @IranMehrCarpet
شبکه های اجتماعی | Social Network


کاشان، شهرک صنعتی صباحی بیدگلی،بلوار یک،فرعی پنجم
آدرس | Add.


031-54759080
تلفن | Phone

© 2018. All Rights Reserved. Design and Developed by ariaads.ir