Turn up the volume for the
best experience
فرش پرز بلند یا فرش شگی چیست؟
شَگي در زبان انگليسي به معناي مو دراز ميباشد و فرش شگي به فرش هاي فانتزي مدرني گفته ميشود که داراي پرزهاي بلنديست و به همين خاطر هم گاهي اين فرشها را فرش پرز بلند ميخوانند.

فرش پرز بلند یا فرش شگی چیست؟

شَگي در زبان انگليسي به معناي مو دراز ميباشد و فرش شگي به فرش هاي فانتزي مدرني گفته ميشود که داراي پرزهاي بلنديست و به همين خاطر هم گاهي اين فرشها را فرش پرز بلند ميخوانند. اين فرش ها به دليل ظاهر متفاوت و زيبايي هاي خاص ، در مکان هاي مختلف از جمله منازل ، فضاهاي اداري و… استفاده ميشوند. اين فرش ها معمولا طول عمر بالايي ندارند و شست و شوي آنها بدليل پرزهاي بلند دشوار است و بيشتر جنبه تزئيني دارند. و لذا بهتر است در مکان هايي مورد استفاده قرار گيرند که رفت و آمد از روي آنها کمتر است .

 

فرش شگی
فرش شگي ظاهري فانتزي يا مدرن دارد و با توجه به رنگبندي هاي مختلف فرش شگي در مكان هاي مختلف در دكوراسيون داخلي كاربرد دارد. معمولا از فرش شگي براي فرش اتاق خواب بدليل نرمي بيشتر و كمي تردد استفاده مي شود. توصيه مي كنيم فرش شگي را در اتاق کودکان يا آشپزخانه استفاده نکنید چون بدليل ساختار فرش شگي و پرزهاي بلند آن گرد و غبار و خوراکي ها و… در لابلاي آن قرار مي گيرند و براحتي قابل تميز کردن نيستند که این آلودگی ها ميتواند زمينه ساز بروز آلرژي و برخي بيماري ها شود.

بیشتر بخوانید:فرش مدرن چه فرشی است؟

الياف فرش شگي
جنس نخ بکار گرفته شده در فرش شگي از پروپلين، آکريليک، پلي استر، پشم و … است  كه فرش هاي شگي از جنس پلي استر براي تمامي فضاها اعم از اداري و خانگي متداول مي باشد. در بافت اين فرش ها از نخ هاي پايل ( نخ هاي قطعه قطعه شده) استفاده ميشود . اندازه پايل ها در فرش ماشيني معمولا 10 ميليمتر است که در فرش شگي اندازه پايل ها 3تا4 برابر ميشود.  فرش هاي شگي به دليل داشتن پرزهاي بلند بسيار نرم اند و هنگام ايستادن روي اين فرش ها احساس راحتي داريم.

اندازه فرش شگی
این فرش ها معمولا از لحاظ وزنی سبک هستند و در قطعات و سایزهای کوچک بافته می شوند. در زیر چند نمونه از سایز این فرش آمده است:

2.20×1.50

 1.70×1.20

1.50×80

 2.25×1.5

۳× ۲(۶ متری)

1.5×1

3.5×2.5(۹متری)

از این فرش ها در اتاق کودکان بهتر است استفاده نشود چون بدلیل ساختار فرش و پرزهای بلند گرد و غبار و خوراکی ها و… در لابلای آن قرار می گیرند و براحتی قابل تمیز کردن نیستند که میتواند زمینه ساز بروز آلرژی و بعضی از بیماری ها شود.

بیشتر بخوانید:فرش فانتزي شنل چيست؟ 

انواع فرش شگی
فرش شگي تک رنگ: در طراحي اين فرش ها فقط از يک رنگ استفاده شده است که معمولا يک رنگ شاد و فانتزي مانند سرخابي ، قرمز يا بنفش است.

 

فرش شگي سه بعدي: در طراحي اين مدلها از طرح هاو نقشه هاي سه بعدي استفاده ميگردد .

 

فرش شگی چه ویژگی‌هایی دارد؟
ایران، ترکیه و چند کشور دیگر در تولید فرش شگی پیشتاز هستند. فرش پرزبلند ترکیه نیز در طرح‌ها و ابعاد مختلفی تولید و عرضه می‌شود. قیمت فرش شگی ترک نیز تقریبا مشابه قیمت‌های نمونه ایرانی این فرش مانند فرش شگی کاشان و… است. به طور کلی قیمت فرش شگی ارزان است و انتخاب بسیار مناسبی برای زوج‌های جوان که بودجه اندکی دارند به حساب می‌آید.

این فرش مدرن معمولا طرح ساده و خلوتی دارد و به صورت تک‌رنگ تولید می‌شود. البته علاوه بر فرش شگی تک رنگ ، مدل‌های ۳ بُعدی و طرح‌دار آن نیز وجود دارد. به همین خاطر دست مشتریان در انتخاب فرشی که با  سایر اسباب و چیدمان منزل‌شان متناسب باشد، کاملا باز است. فرش شگی سه بعدی نیز ابتکار جالبی در طراحی دارد و برای محیط‌های خیلی مدرن می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد و جالب توجه باشد. طراحی و نقشه این فرش‌ها ۳ بعدی است و با راه رفتن روی آنها احساس عجیب و جالبی پیدا می‌کنید.

فرش شگی از چه جنسی است و چه طرح‌هایی دارد؟
این فرش از الیاف پلی‌استر، آکریلیک و پلی‌پروپیلن تهیه می‌شود. در برخی از انواع آن هم پشم به کار برده می‌شود. برای فرش اتاق خواب ، نشیمن یا از ابعاد کوچک‌تر آن به عنوان پادری هم می‌توانید استفاده کنید.

رنگ‌هایی که در تولید فرش های شگی به کار می‌روند، طیف گسترده‌ای را پوشش می‌دهند. هم رنگ‌های شاد و بانشاط در مجموعه فرش‌های شگی وجود دارد و هم رنگ‌های تیره‌تر و کدر. در هر حال، بنا به نوع دکوراسیون و کاربردی که از فرش می‌خواهید، شگی می‌تواند نیازتان را برآورده سازد. فرش شگی ، فرش سبکی است. به همین خاطر برای زوج‌هایی که مدام در حال تعویض منزل و اسباب‌کشی هستند، انتخاب مناسبی تلقی می‌شود. در کل، اگر مجبور هستید که جابجایی منزل داشته باشید، مثلا دانشجو هستید و…، بهتر است فرش شگی که سبک است و به راحتی حمل می‌شود را برای خانه و محل سکونت خود انتخاب کنید.

تنوع فرش شگی به چه صورت است؟
یکی از دلایل عمده استقبال مشتریان از فرش شگی در بازار، تنوع آن است. فرش شگی علاوه بر اینکه طیف رنگی متنوعی دارد، در قالب‌های مختلفی نیز عرضه می‌شود. پس اگر به دنبال فرشی با شکل خاص هستید باید از میان مدل‌های شگی، فرش خود را انتخاب کنید.

فرش‌های شگی فقط به صورت گرد یا مستطیل تولید نمی‌شوند. نمونه‌های متنوعی از فرش شگی به شکل برگ یا قلب نیز در بازار موجود است. این فرش‌ها برای دکور منزل کاربرد دارند و می‌توان آنها را در اتاق خواب و… نیز استفاده کرد. فقط برای نگهداری و حفظ نظافت آن نیز است به مسائلی توجه کنید که در ادامه آنها را شرح داده‌ایم:

نگهداری از فرش شگی چگونه است؟
فرش شگی پرزهای بلندی دارد به همین خاطر امکان حبس شدن گرد و خاک و انواع ذرات و آشغال‌های ریز در میان پرزهای بلند آن وجود دارد. پس باید به نظافت آنها رسیدگی بیشتری بشود. به خصوص اگر ریه‌های حساسی دارید و استنشاق غبار برای‌تان خوب نیست یا کودکی دارید که روی فرش ، چهار دست و پا راه می‌رود، حتما باید بهداشت فرش را به دقت تحت نظر داشته باشید.

در واقع، یکی از معایب فرش شگی ، همین پرزهای بلند آن است. اگر روش‌های مراقبت و نظافت این فرش‌ها را بدانید دیگر جای نگرانی وجود نخواهد داشت. اول از همه باید زود به زود با جاروبرقی که مکش بالایی دارد، سطح این فرش را تمیز و جارو کنید. استفاده از بخارشوی هم ایده خوبی است و به نظافت و تمیز شدن بهتر فرش شگی، کمک شایانی می‌کند.

هر چند وقت یک بار نیز باید فرش خود را در هوای آزاد آویزان کنید و با چوب به سطح آن ضربه بزنید تا گرد و غبار پنهان میان پرزها از فرش خارج بشوند. کار دیگری که برای تمیز کردن شگی می‌توان صورت داد، شستن آن با آب و شامپو فرش است. اگر از شامپو فرش برای نظافت شگی بهره می‌برید، بهتر است برای خشک کردن سطح فرش از پنکه کمک بگیرید تا با سرعت بیشتری رطوبت و خیسی از بین برود.

معایب فرش ماشینی شگی
مهم‌ترین اشکال استفاده از این نوع فرش دشوارتر بودن حفظ بهداشت آن است. به دلیل بلندی الیاف، امکان آلوده شدن آن بیش از سایر انواع فرش است. با دانستن روش‌های حفظ پاکیزگی، می‌توانید این اشکال را به حداقل برسانید.

برای تمیزکردن آلودگی و گرد و خاک از چند روش زیر می‌توانید استفاده کنید:

- پهن کردن فرش روی بند در فضای آزاد و استفاده از ضربات چوب جهت خارج شدن گرد و خاک
- استفاده از جاروی برقی با قدرت مناسب و با سری متناسب با پرز بلند
- شستشوی فرش با آب و شامپو فرش و استفاده از پنکه برای خشک شدن سریع‌تر آن
- استفاده از دستگاه بخارشو با رعایت نکات ایمنی
- استفاده از خدمات قالی‌شویی شرکت‌های معتبر و دارای تجهیزات لازم

 

کلمات کلیدی


تاریخ ثبت : 1398/02/18

دیدگاه شما

 


GET IN TOUCH WITH US

بـا مـا در تمــاس باشیـد...





ID: @IranMehrCarpet
شبکه های اجتماعی | Social Network


کاشان، شهرک صنعتی صباحی بیدگلی،بلوار یک،فرعی پنجم
آدرس | Add.


031-54759080
تلفن | Phone

© 2018. All Rights Reserved. Design and Developed by ariaads.ir