Turn up the volume for the
best experience
تابلو فرش ، تکه‌هایی کوچک از فرش هستند که قاب می‌شوند و به دیوارها آویخته می‌گردند ؛ آنها بیشتر جنبه‌ تزئینی دارند و به خانه‌ها رنگ ، اصالت و زیبایی می‌بخشند. تابلو فرش به خصوص در سبک کلاسیک ( یکی از سبک‌های دکوراسیون داخلی ) از عناصر ویژه و منحصر به فرد زیباسازی داخل خانه‌هاست. شاید بتوان تابلوهای جادویی و رنگین را یکی از مفهومی‌ترین تزئینی‌ها دانست ؛ یعنی یک شی زینتی که تاریخ ، معنا ، فرهنگ و اصالت ایرانی را در خود جای داده است.

هر آنچه که در مورد تابلو فرش باید بدانید!

تابلو فرش چیست؟

تابلو فرش ، تکه‌هایی کوچک از فرش هستند که قاب می‌شوند و به دیوارها آویخته می‌گردند ؛ آنها بیشتر جنبه‌ تزئینی دارند و به خانه‌ها رنگ ، اصالت و زیبایی می‌بخشند. تابلو فرش به خصوص در سبک کلاسیک ( یکی از سبک‌های دکوراسیون داخلی ) از عناصر ویژه و منحصر به فرد زیباسازی داخل خانه‌هاست. شاید بتوان تابلوهای جادویی و رنگین را یکی از مفهومی‌ترین تزئینی‌ها دانست ؛ یعنی یک شی زینتی که تاریخ ، معنا ، فرهنگ و اصالت ایرانی را در خود جای داده است.

 

 

 

 بیشتر بخوانید:

    آشنایی با مهمترین عیوب تابلو فرش

    تکنیک های شست وشوی تابلو فرش

انواع تابلو فرش و طرح‌های آن

تابلو فرش در دو نوع دستباف و ماشینی در بازار موجود است و کالایی محبوب و پرطرفدار بین ایرانیان می‌باشد. این تابلوهای جذاب و رنگین در سایزهای ۵۰*۳۵ ، ۷۰*۵۰ ، ۱۰۰*۷۰ ، ۱۲۰*۸۰ ، ۱۵۰*۱۰۰ و ۳۰۰*۲۰۰ عمومی‌تر هستند و بیشتر در بازار دیده می‌شوند.

تابلو فرش ها در طرح‌های مختلف زیر موجودند و چشم‌ها را خیره می‌کنند :

 - مناظر طبیعی مثل جنگل ، رودخانه ، کوه ، دریا و…

 - نقش‌های گل مثل سبدها و دسته‌های گل

 - حیوانات مختلف

 - پرتره و چهره‌های مشهور تاریخ و هنر دنیا

 - آیات قرآن و احادیث

 - ترکیبی از تاریخ ، حیوانات و مناظر

طرح ، نقش و بازی رنگ در تابلو فرش چنان متنوع و متفاوت است که هر سلیقه ، نظر و خواسته‌ای را راضی و خشنود می‌کند.

تاریخچه تابلو فرش

فرش ها و تابلوهای فرش در طول تاریخ چون انسانی رشد کرده‌اند ، توسعه یافته‌اند و به تکامل رسیده‌اند و به همین دلیل است که هر دوره‌ تاریخ در فرش‌های زمانش ثبت شده است. تاریخچه قالیبافی رشد ، گسترش و توسعه‌ آن به سده‌ پنجم پیش از میلاد باز می‌گردد. هرچند قالی‌بافی در دوره‌ هخامنشی بسیار مورد توجه بود اما شواهد حاکی از آن است که در دوره‌ ساسانی بافت تابلو فرش رونق گرفته است چراکه فرش مشهور بهارستان یا همان بهار خسرو مربوط به دوران ساسانی است که توسط اعراب به غنیمت برده شد.

 

تکامل تابلو فرش از گذشته تاکنون

در گذشته نقشه‌های کاغذی برای بافت این تابلوهای زینتی به کار می‌رفت یعنی بعد از انتخاب طرح مورد نظر یا همان تصویر و نقش فرش ، آن طرح بر اساس اندازه‌ فرش و با استفاده از دستگاه‌های چاپ روی کاغذ به چاپ می‌رسید و بافنده برای بافت ، کاغذ را شطرنجی می‌کرد. امروزه با رشد تکنولوژی  و نمودارهای کشیدن تصاویر ، طرح‌ها به صورت کامپیوتری و با نرم افزارهای ویژه‌ این کار و با روش خاصی تهیه می‌شوند ؛ این نقشه‌های بافت ، به نقشه‌های کامپیوتری معروف هستند.

دقت در انتخاب تابلو فرش ها

در انتخاب تابلو فرش به خصوص تابلوهای دستباف باید دقت نمایید زیرا این تابلوها به خاطر عدم توجه و بی‌دقتی در بافت ممکن است ایرادهایی داشته باشند که از زیبایی آنها به مراتب می‌کاهد.

از جمله عیب‌های این تابلوها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

 - عدم اصالت طرح یا نقشه

 - کجی آنکه در بافت ایجاد شده است

 - عدم کیفیت نخ استفاده شده در بافت تابلو فرش

 - عدم یکنواختی و نامنظم بودن اندازه‌های تابلوفرش

تابلوهای ماشینی نیز به دلایل مختلف از جمله نخ و الیاف نامناسب ، نقشه‌های بی‌هویت ، دستگاه‌های قدیمی ، عدم نظارت بر مراحل تولید نخ تا بافت فرش و… ممکن است ایرادهایی داشته باشند که از جذابیت آنها کم می‌کند.

بهتر است برای خرید این وسیله‌ی دکوری و چشم‌نواز به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید تا بر اساس میزان هزینه و سلیقه‌ خود انتخابی عالی و درست داشته باشید.

 

انواع تابلو فرش از لحاظ مواد اولیه

تابلو فرش از نخ‌های مختلفی بافته می‌شود :

نخ ابریشم مصنوعی یا طبیعی : فرش‌های بافته شده از ابریشم طبیعی (از پیله‌های ابریشم تهیه می‌شود) بسیار زیبا ، لطیف ، ظریف و چشم‌نواز هستند و کالایی گران‌بها و لوکس محسوب می‌شوند.

نخ کرک : فرش‌هایی که با کرک (پشم‌های نرم روی بدن چهارپایان)  بافته و قاب می‌شوند نیز غالبا گران قیمت هستند و طرفداران خود را دارند.

نخ پشمی (از پشم گوسفندان تهیه می‌شود و بر اساس نژاد گوسفند ، درجه‌ مرغوبیت متفاوتی دارد) : یکی از پرکاربردترین مواد اولیه در بافت انواع فرش و تابلوفرش است. نخ‌های پشمی کیفیت‌های مختلفی دارند و فرش‌هایی با درجه‌ کیفی و زیبایی متفاوتی از آنها تولید می‌شود.

نخ پنبه : نخ پنبه نیز پرمصرف است و غالبا در تارو پود فرش‌های ایرانی استفاده می‌شود.

نخ اکریلیک : قیمت این نخ‌ها به نسبت نخ‌های طبیعی ارزانتر است و فرش‌هایی با قیمت‌های مناسب‌تر از آنها تهیه می‌شود.

نخ‌های ترکیبی و…

بهترین تابلوهای فرش دستباف و ماشینی

بهترین تابلو فرش دستباف از شهر تاریخی و چند هزارساله‌ سردرود در آذربایجان شرقی می‌آید ؛ سردرود ، به پایتخت تابلو فرش جهان معروف است که تابلوهایش حتی به قصرها و موزه‌های دنیا رسیده است. هنرمندان بلند آوازه‌ تبریزی به طراحی و بافت انواع متنوعی از این کالا دکوری می‌پردازند و هنر ، ظرافت ، زندگی و درخشانی را در آنها سرازیر می‌کنند. از ویژگی‌های این تابلوهای سردرودی می‌توان به رنگ‌های شگفت‌انگیز و چینی‌جاهای بی‌نظیر و منظم اشاره کرد. این تابلوهای هنری و خوش‌رنگ و رو از صنایع‌دستی تبریز ، کاشان و سردرود محسوب می‌شوند.

همان‌طور که شاید بارها شنیده‌اید بهترین فرش‌های ماشینی در کارخانه‌های کاشان بافته می‌شوند که از نظر نوع نخ ، تراکم ، شانه و… مرغوب ، با کیفیت و زیبا هستند ؛ فرش‌های کوچک قاب شده نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

در جمع‌بندی نهایی باید گفت که نوع دستباف این تابلوها گرما ، جذابیت و جادو را به دیوار خانه‌ها می‌آورند ؛ می‌توان ساعت‌ها آنها را تماشا کرد و به احساس بافنده حین بافتنشان پی برد اما نوع ماشینی آن نیز در صورت حفظ کیفیت در تهیه ، زیبا هستند و قیمتی ارزانتر و مناسب‌تر دارند.


کلمات کلیدی


دیدگاه شما

 


GET IN TOUCH WITH US

بـا مـا در تمــاس باشیـد...





ID: @IranMehrCarpet
شبکه های اجتماعی | Social Network


کاشان، شهرک صنعتی صباحی بیدگلی،بلوار یک،فرعی پنجم
آدرس | Add.


031-54759080
تلفن | Phone

© 2018. All Rights Reserved. Design and Developed by ariaads.ir